Використання інформаційно-комунікативних технологій на уроках англійської мови в початковій школі як чинник організації інноваційного середовища
Актуальність досвіду
Спостерігаючи за сучасною дитиною, ми не можемо уявити її життя без використання різноманітних гаджетів, мобільних телефонів, планшетів, ноутбуків. Усі ці прилади стали невід’ємною частиною існування школярів – подобається це дорослим чи ні. Глобальні інформаційні технології та Інтернет дуже тісно вплелися в життя сучасного суспільства, що вже неможливо їх вилучити. Але в цю шалену епоху інформаційних технологій вчитель змушений не тільки користуватися ними, але й вступити в співробітництво та змусити їх працювати собі на користь. Теоретичним, нормативним забезпеченням досвіду є головні положення щодо розвитку загальної середньої освіти в Україні. Державний стандарт повної загальної середньої освіти наголошує «інформаційно-комунікаційна компетентність — це здатність учня використовувати інформаційно-комунікаційні технології та відповідні засоби для виконання особистісних і суспільно значущих завдань». Тому завдання дорослих, а саме вчителів, навчити своїх учнів правильно, раціонально, творчо, з максимальною користю використовувати надбання сучасної науки і техніки.
Використання інформаційно-комунікативних технологій (ІКТ) на уроках англійської мови є потужною мотивацією для покращення засвоєння знань учнями та розвитку гармонійної особистості, здатної швидко приймати продумані рішення.
Перспективність досвіду
полягає в адаптуванні та впровадженні системи доцільного використання інформаційних технологій, які сприяють розвитку особистості та підвищують ефективність навчального процесу.
Інформаційно-комунікативні технології забезпечують різні види комунікації (однобічна, міжособистісна), доступ до інтегрованих баз знань, довідників, існуючих у мережі, інтерактивний режим доступу до навчального матеріалу, створюють процес діалогізації, що здійснюється в особливо звичному для учнів середовищі. Все це забезпечує сприятливі умови діяльності учасників навчально-виховного процесу для досягнення цілей освіти.
Провідна педагогічна ідея досвіду
полягає в розумінні необхідності створення єдиного освітнього простору, що формує умови для вільного руху інформації, швидкого доступу до неї всіх учасників навчального процесу.
Автор дотримується ідеї, що комп’ютерні технології істотно розширюють можливості індивідуалізації навчання, дозволяють максимально адаптувати процес навчання до індивідуальних особливостей учнів.
Практична значущість досвіду
Засоби ІКТ безумовно забезпечують практичну спрямованість навчального процесу та допомагають створити реальні можливості застосування учнями набутих компетенцій. У досвіді досліджуюєься використання інтерактивних методів розвитку пізнавального інтересу учнів на уроках англійської мови засобами ІКТ.
Формування комунікативних навичок за умови застосування інформаційно-комунікативних технологій на уроках англійської мови
Підґрунтям упровадження мультимедійних технологій до освітнього простору є властивість мультимедіа – гармонійне інтегрування різних видів інформації. За рахунок інтенсифікації сприйняття школярами навчального матеріалу стає можливим залучити школярів до процесу пізнання як суб’єктів навчальної діяльності. Важливою властивістю мультимедіа також є інтерактивність, яка надає змогу користувачеві отримати зворотний зв’язок.
Використання комп'ютерних технологій у викладанні англійської мови дозволяє відійти від традиційних форм навчання й підвищити індивідуалізацію навчальної діяльності учнів, оптимізувати засвоєння мовних структур та граматичних правил, а також подолати монотонність заняття при формуванні мовленнєвої та комунікативної компетенції учнів.
На уроках з використанням комп’ютера значно зростає мотивація учня до навчання. Комп‘ютер дозволяє позбутися однієї з головних причин негативного ставлення до навчання – відсутності успіху. Використання комп‘ютерної техніки робить урок привабливим та сучасним.
ІКТ істотно розширюють можливості вчителів по індивідуалізації навчання, дозволяють максимально адаптувати процес навчання до індивідуальних особливостей учнів. Застосування комп'ютерів на уроках англійської мови значно підвищує інтенсивність навчального процесу. При комп'ютерному навчанні засвоюється набагато більша кількість матеріалу, чим це робилося за той самий час в умовах традиційного навчання. Крім того, цей матеріал закріплюється міцніше.
Комп‘ютер сприяє формуванню в учнів рефлексії своєї діяльності, дозволяє учням побачити результат своїх дій й виконує функцію зворотного зв'язку між учнем і вчителем.
В процесі роботи над темою я поставила перед собою такe завдання:
адаптувати та впровадити інформаційні технології, які сприяють розвитку особистості та підвищують ефективність навчального процесу учня.
Очікувані результати, які я хотіла отримати від проведення уроків з використанням ІКТ полягають в тому, щоб підвищити якість викладання іноземної мови шляхом ефективного використання ІКТ, створюючи засоби наочності, матеріали для комп’ютеризованих уроків, що дозволить розширити можливості індивідуалізації і диференціації навчання учнів.
Використання ІКТ дозволяє досягти цілей, поставлених комунікативно-орієнтованим викладанням англійської мови, яких додержуюсь у педагогічній діяльності. Такий підхід дає можливість стимулювання когнітивних процесів учнів (здатність до розумового сприйняття і переробки зовнішньої інформації), адже вони беруть активну участь у процесі навчання, заохочення висловлення власної думки, вираження своїх почуттів і використовування власного досвіду. За такого підходу учні стають активними учасниками навчальної діяльності, яка імітує або створює реальні чи реалістичні ситуації.
Під час навчальної діяльності, як учитель, намагаюсь застосовувати технологію проникнення, згідно якої застосування комп’ютера не є кінцевою метою навчання, а лише ефективним засобом формування навичок учнів.
У своїй діяльності за допомогою комп’ютера та мережних технологій використовую різноманітні комп’ютерні технології: мультимедійні презентації, електронні таблиці, відеоматеріали, Інтернет-ресурси, програмне забезпечення до навчально-методичних комплексів, електронні словники, інтерактивні посібники з граматики. Їх вид залежить від типу уроку, його мети та структури. Також цікавим є прийом використання інноваційних методів навчання крізь призму інформаційно-комунікаційних технологій.
Так, наприклад реалізація методу проектів сьогодні майже неможлива без використання Інтернету. Учні ділять ролі у групах, займаються пошуком текстової, графічної інформації у мережі, планують послідовність викладення матеріалу, тобто взаємодіють – творчо, самостійно, активно. Результатом таких проектів є створення мультимедійної презентації або плакату, буклету. Учні не просто створюють проекти, вони також захищають їх, що відбувається більш успішніше, ніж просто при підготовці доповіді.
У своїй діяльності також активно використовую ресурси Інтернету зі створеними он-лайн вправами. Реєструючись на цих сайтах маю можливість користуватися вже створенними та самостійно створювати завдання, як на закріплення лексики, так і на практикування граматичного матеріалу, використовуючи ігрові методи навчання он-лайн «Склади слово», «Які літери пропущено», «Склади частини речень», «Розгадай кросворд») Такі можливості надає, наприклад, сайт http://learningApps.org. Також учням дуже цікаво створювати реального електронного листа та надсилати його, користуючись поштовими серверами, я перевіряю ці листи та надсилаю відповідь. Цікавими для дітей є навіть діагностувальні роботи, проведені у вигляді тестів, які я розробляю самостійно за допомогою, наприклад, Google Forms, або користуюсь готовими тестами на різних сайтах. Також діти із задоволенням беруть участь у онлайн олімпіадах та конкурсах.
Підводячи підсумки даної роботи, хочу підкреслити, що додаткові освітні ресурси являються невід’ємною частиною інформаційно-освітньої галузі.
Важливим моментом застосування комп’ютерних технологій я вважаю використання різноманітних комп’ютерних курсів та програм (Додаток 9) на всіх етапах навчання. Однак, не можна забувати, що Інтернет – це лише допоміжний технічний засіб, продиктований часом. Для досягнення оптимальних результатів необхідно грамотно інтегрувати його використання в навчально-виховний процес.
Як бачимо,на сьогоднішній день уже набутий досить значний досвід впровадження даних технологій на уроці. Але, не зважаючи на це, я вважаю, що ширше впровадження ІКТ у навчальний процес відкриє перед учителем та учнями нові перспективи, посилить інтерес до вивчення іноземної мови.
Своє завдання вбачаю в тому, щоб підтримувати цей інтерес, і процес виховання та навчання зробити цікавим та захоплюючим.
Висновки та рекомендації
Результати роботи показують, що інформаційно-комунікаційні технології мають величезний потенціал у підвищенні мотивації навчання у процесі вивчення іноземної мови, які дають можливість ознайомлюватись з різними автентичними, текстовими, аудіо- та відео матеріалами, взяти участь у проектній діяльності, створюють умови для реалізації інтелектуального потенціалу учнів, виховує толерантність, загальну культуру.
Сучасні засоби комунікації, поєднуючи в собі можливості калькулятора, книги, універсальної іграшки, телевізора разом з тим є для моїх учнів рівноправним партнером, здатним реалізувати їх запити. З іншого боку я виявила, що цей метод навчання є досить привабливим і для вчителів: допомагає їм краще оцінити здібності і знання дитини, зрозуміти її, спонукає шукати нові, нетрадиційні методи і форми навчання, які будуть цікавими для учнів.
Рекомендації щодо впровадження досвіду.
Досвід має практичне значення і рекомендується для впровадження вчителями іноземних мов загальноосвітніх навчальних закладів на уроках, в позаурочній діяльності, в умовах дистанційного навчання.
Тема має перспективність дослідження, бо на мою думку, більш активне застосування різноманітних інформаційно-комунікаційних технологій буде сприяти засвоєнню іноземної мови учнями у освітньому просторі, що й покладено у основу представленого дослідження.
Немає коментарів:
Дописати коментар